Prof. Irena Lipowicz, Rzecznik Praw Obywatelskich skierowała wystąpienie do Donalda Tuska, prezesa Rady Ministrów RP, przypominając mu, że RP zobowiązała się do respektowania wyroków Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, a ten zobowiązał nasz rząd do zapewnienia w szkołach lekcji etyki tym uczniom, którzy nie chodzą na religię.Niestety, w opinii Rzecznika Praw Obywatelskich, mimo upływu trzech lat od wydania tego wyroku systemowe problemy związane z nauczaniem etyki w polskich szkołach, wskazane przez strasburski Trybunał, nadal nie zostały rozwiązane. Brak zauważalnego postępu w nieuchronny sposób powoduje, że standardy Rady Europy w tym obszarze nie są w polskim państwie respektowane. (…)Trybunał w swoim wyroku podkreślił istotne znaczenie praktycznej realizacji przewidzianej w art. 9 Konwencji zasady wolności myśli, sumienia i wyznania. Jak stwierdził Trybunał, ?wolność przekonań, sumienia i wyznania jest jednym z fundamentów «społeczeństwa demokratycznego». Jest to, w wymiarze religijnym, jeden z najistotniejszych elementów składających się na tożsamość wyznawców i ich koncepcji życia, lecz również stanowi wartość dla ateistów, agnostyków, sceptyków i laików. Pluralizm stanowi nieodłączną część wywalczonego przez stulecia demokratycznego modelu społeczeństwa. Wolność ta obejmuje m. in. prawo do posiadania lub nieposiadania przekonań religijnych i do wyznawania lub nie wyznawania religii” Na tle tej ogólnej tezy dotyczącej wolności sumienia i wyznania ETPC podkreśla, iż naturalną konsekwencją tak rozumianej wolności jest swoboda nieujawniania swoich przekonań religijnych, a tym samym wprowadzenie przez państwo bezpośredniego czy pośredniego obowiązku ujawnienia faktu nie wyznawania religii stanowi naruszenie prawa. (…) Wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu nie jest nadal wykonany przez państwo polskie w sposób zadowalający. Nie rozwiązano przede wszystkim problemów związanych z organizacją nauczania etyki w szkołach publicznych. Lekcje etyki nie są i nie powinny być traktowane jako ?zamienne” z lekcjami religii, jednak dla uczniów nieuczęszczających na religię, szczególnie w sytuacji gdy stopień z przedmiotu religia/etyka uwzględniany jest przy obliczaniu średniej wyników w nauce, stanowią one istotne uzupełnienie przedstawianej oferty edukacyjnej. Nauka etyki może też stanowić ważny element wykształcenia ogólnego.(…)
Sprawdź także
Bezprawność neoKRS
NeoKRS łamie europejskie standardy. Europejski Instytut Prawa ELI o konieczności zapewnienia niezależności rad sądownictwa od …