NSA o tajemnicy skarbowej

Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił skargę kasacyjną HFPC na odmowę udostępnienia dokumentu ?Zadania urzędów kontroli skarbowej na rok 2013?. HFPC wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udostępnienie tego dokumentu, ponieważ z doniesień medialnych wynikało, że miał on wprowadzać ?minimalny próg skuteczności? kontroliskarbowych na poziomie 71%. Oznacza to, że taki właśnie procent kontroli ma kończyć się wykryciem nieprawidłowości. Kolejno Minister Finansów, a następnie Wojewódzki Sąd Administracyjny odmówiły dostępu do tego dokumentu. WSA odmawiając HFPC udostępnienia dokumentu stwierdził, że w świetle prawa istnieją dwa rodzaje tajemnicy skarbowej. Tajemnicę skarbową mogą stanowić wszystkie informacje gromadzone i przetwarzane w ramach kontroli skarbowej. Innymi słowy chronione z jej mocy miałyby być wszystkie informacje będące w dyspozycji organu kontroli skarbowej, niezależnie od tego przez kogo i w jakich okolicznościach zostały wytworzone. HFPC wniosła skargę kasacyjną w tym sporze. W skardze do NSA HFPC zarzucała naruszenie konstytucyjnego prawa do informacji publicznej. NSA stwierdził, że z brzmienia art. 34 ustawy o kontroli skarbowej jasno wynika, że jedynie informacje gromadzone i przetwarzane w ramach kontroli skarbowej stanowią tajemnicę skarbową, a zatem nie może jej stanowić dokument programowy określający działalność organów skarbowych, którego żądała HFPC. NSA stwierdził zatem, że w polskim porządku prawnym mamy do czynienia z jednym reżimem tajemnicy skarbowej, którym objęte są tylko te informacje, które mogłyby ujawnić indywidualne dane podatników. Sprawa była prowadzona w ramach programu ?Klinika Prawa człowieka a podatki?. HFPC przed NSA reprezentował adw. Artur Pietryka.

Sprawdź także

Sędziowie pozwali S. Piotrowicza

Pierwsza prezes Sądu Najwyższego Małgorzata Gersdorf i sędzia Krzysztof Rączka złożyli pozew przeciwko posłowi Prawa …